woensdag 13 juli 2011

Hangjongeren en politiek volwassen verantwoordelijkheid….

Hangjongeren en politiek volwassen verantwoordelijkheid….

In Stadshagen wonen veel jongeren. Deze jongeren veroorzaken soms overlast. De politiek heeft bij monde van Swollwacht dit recentelijk weer onder de aandacht gebracht.


Jongeren hebben een plek nodig hun tijd te verdrijven. Blijkbaar gebeurt dit op een manier die niet iedereen aanstaat.


Het is daarom goed dat de politiek hier aandacht voor blijft vragen. Het Twistvlietpark - met haar boulevard - is een prachtige plek voor jongeren om daar bij de zomerdag eens lekker te “hangen”. Ik kan de jongeren geen ongelijk geven. Toen ik zelf nog jong was trof men mij ook regelmatig aan in het park. Dat park lag ook aan het water. We trapten daar dan tegen een bal, legden een kaartje of deden een ander spel. Ook kwam daar dan bij warm weer wel eens een biertje aan te pas. We spreken dan over eind jaren 70 begin jaren 80. Ik bewaar goede herinneringen aan die tijd. Vriendschappen met een beperkte houdbaarheid datum werden daar gesloten.

Hangjongeren is iets van alle tijden. Het gedrag van hangjongeren verandert echter met de tijd.  Ik wil hiermee niet zeggen dat vroeger alles beter was.


Waar we met zijn allen voor dienen te waken in Stadshagen is dat we niet voor eigen rechter gaan spelen

Ik kan het mij nog goed heugen dat in de plaats waar ik opgegroeid ben een man op een gegeven moment een luchtbuks pakte en op een groep jongeren schoot, waarbij hij een jongeman vol in zijn bovenbeen trof.

Ik hoop dat het in Stadshagen niet zover zal komen.

Ik heb volwassen mensen zeer dreigende taal uit horen slaan tijdens bijeenkomsten georganiseerd door team buurtbemiddeling. Dat was soms niet misselijk.

Soms zie ik de persoon in kwestie - die de zeer dreigende taal uitte - wel eens door de wijk Stadshagen lopen of fietsen en vraag mij dan af: “Hebben we hier met een wandelende c.q.  fietsende tijdbom te maken?”

Ik hoop dat de politiek van Zwolle ook hier oog voor heeft. Je kunt wel alles bij de hangjongere leggen, de volwassenen in de wijk -  dan bedoel ik vooral ook de politiek volwassenen - hebben ook een verantwoordelijkheid!

Di Mistro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten